Dinosauři byli oranžoví, naznačila zkamenělá ocasní pera

6. února 2010 v 11:26 | Aťan |  Soukromá ENCYKLOPEDIE
Jakou měli dinosauři barvu? Na tuto zvědavou dětskou otázku je nyní poprvé odpověď. Žádná šedá nebo zelená, jak známe z kreseb. Vědci tvrdí, že byla červenooranžová, že někteří měli kroužky nebo pruhy, i bílé a černé.

První solidní důkaz o pigmentu pochází ze zkamenělých ocasních per menšího dinosaura Sinosauropteryxe nalezeného v Číně. Zdá se, že tvor měl červenohnědé proužky, uvádí ve své on-line verzi časopis Nature. Ocas tvora starého 125 milionů let má stejné vnitřní buněčné barvivo jako lidé s rezavými vlasy, zní závěr studie Mikea Bentona, profesora paleontologie na anglické univerzitě v Bristolu. Navíc ze studie vyplývá, co tvrdili i jiní vědci, a sice že někteří dinosauři měli peří, a tedy blízko k opeřencům. Dřívější studie jiné skupiny vědců našla v pravěkém ptačím peří podobné barevné stopy.

Jenže dosud si všichni mysleli, že pravěcí tvorové měli daleko fádnější barvy, ale žádné důkazy neexistovaly. Jakmile se začaly objevovat stopy bližšího spojení s ptáky, začalo se spekulovat i o barvách. "Bentonovy poznatky nám umožní poznat barvu lépe podle anatomie zvířete. Aplikovat je můžeme na všech zkamenělinách," říká známý odborník na dinosaury Paul Sereno z University of Chicago, který nebyl členem týmu. "Barva a peří sloužily patrně k tomu, aby se tvorové předvedli, stejně jako to má páv," uvedl vědec.

O vývojové blízkosti dinosaurů s ptáky se ví už dlouho. Jenže v případě Sinosauropteryxe se věci mají jinak. Proháněl se touto planetou dříve, než se vůbec nějací ptáci objevili. Podle profesora Bentona ho lze označit za "prvního" z opeřených dinosaurů s tím, že jeho péra spíše připomínala štětinky, navíc kratší než jeden milimetr. Tyto štětinky však obsahují v sobě mnoho melanosomu, podobně jako jiné peří. Melanosom je okrouhlý útvar, těžko rozeznatelný i pod mikroskopem. Je to místo, kde se tvoří pigment melanin, jednoduše řečeno barva. Právě z tvaru melanosomu lze vyvodit závěr ohledně zabarvení těla. Sinosauropteryx byl vybavený takovými, které lze "přetlumočit" do barvy červené či šedobílé. Prostě zrzavé, až oranžové. (Zdroj: iDnes)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.