Jak vznikla přezdívka "starej Procházka"? (František Josef I.)

25. února 2010 v 14:00 | Aťan |  ČESKÁ HISTORIE I SOUČASNOST "napřeskáčku"
Procházka na mostě.


Přezdívku "starej Procházka", kterou mu posměšně říkali někteří Češi, císař získal podle rozšířené legendy při své návštěvě Prahy v roce 1901 díky popisku na novinové fotografii "Procházka na mostě". (Tehdy František Josef I. otevíral slavnostně most, dnes nazývaný most Legií.)

Podle historika Otty Urbana je ale tato přezdívka mnohem starší, získal ji už v sedmdesátých letech 19. století, kdy příjezd císařského průvodu ohlašoval jezdec na koni. Jmenoval se Procházka a lidé volali: "Starý Procházka už jede!". Tuto verzi podporují i výzkumy historika Jiřího Raka, který prohlédl veškeré noviny té doby a zjistil, že žádný popisek pod uvedenou fotografií neexistuje. Archiv Zlaté Prahy z 21. června 1901, která v tu dobu vycházela jako sjednocené periodikum se Světozorem a která ten den byla věnována otevření nového mostu a návštěvě mocnáře, ovšem obsahuje i fotografii s popiskem "Promenáda na novém pražském mostě".

František Josef I. (18. srpna 1830, Vídeň-zámek Schönbrunn - 21. listopadu 1916 tamtéž) z rodu Habsbursko-Lotrinského byl 68 let císařem rakouským (nekorunovaným) (v letech 1848-1916), králem českým (nekorunovaným) a uherským (korunovace 1867), králem lombardským a benátským, dalmatským, chorvatským, slavonským.

Starej Procházka byl symbolem reakční formy vlády v Rakousku nazývané jako Bachův, podle rakouského ministra vnitra Alexandra von Bacha (odtud je rčení "dej si bacha"). Tady se fašisté i komunisté naučili cenzuře ve sdělovacích prostředcích, špiclování a zavírání politicky jinak smýšlejícího obyvatelstva. Na zavření hostinského Palivce stačilo opravdu málo:

"Tady kdysi visel obraz císaře pána," povídá tajný Bretschneider, "právě tam, kde teď visí zrcadlo."
"Jó, to mají pravdu," odpověděl pan Palivec, "visel tam a sraly na něj mouchy, tak jsem ho dal na půdu. To víte, ještě by si někdo mohl dovolit nějakou poznámku a mohly by být z toho nepříjemnosti. Copak to potřebuju?"
Zanedlouho šel Palivec do kriminálu...

Posranej obraz.

Švejk v jedné cele s jednoročním dobrovolníkem Markem.
(i takto vypadalo Rakousko-Uhersko :-)


 


Komentáře

1 Informator Informator | 11. března 2013 v 22:13 | Reagovat

Na tom obrazku není se Švejkem hostinský Palivec  ale jednoroční dobrovolník Marek. To jen tak pro informaci.

2 atanova-zasuvka atanova-zasuvka | 12. března 2013 v 14:41 | Reagovat

[1]: Díky, opraveno.

3 Petr Dashan Petr Dashan | 2. ledna 2014 v 20:28 | Reagovat

Podle historika Otty Urbana je ale tato přezdívka mnohem starší, získal ji už v sedmdesátých letech 19. století, kdy příjezd císařského průvodu ohlašoval jezdec na koni. Jmenoval se Procházka a lidé volali: „Starý Procházka už jede!“. Tuto verzi podporují i výzkumy historika Jiřího Raka, který prohlédl veškeré noviny té doby a zjistil, že žádný popisek pod uvedenou fotografií neexistuje.

Archiv Zlaté Prahy z 21. června 1901, která v tu dobu vycházela jako sjednocené periodikum se Světozorem a která ten den byla věnována otevření nového mostu a návštěvě mocnáře, ovšem obsahuje i fotografii s popiskem "Promenáda na novém pražském mostě".

4 Aťan Aťan | 3. ledna 2014 v 7:25 | Reagovat

[3]: Díky za zpřesnění, když dovolíte, zařadím váš komentář do článku.

5 fany fany | 7. března 2017 v 9:40 | Reagovat

Kdybych tu fotku "Procházka na mostě" neviděl na vlastní oči,tak bych tomu všemu   mohl i věřit. Jenomže ta fotka je z jiného mostu a z jiné doby. To je potom těžké...

6 fany fany | 4. srpna 2017 v 12:41 | Reagovat

Jelikož jsem fotku "Procházka na mostě" na vlastní oči viděl a jelikož mi bylo divné, jak je pan Procházka podobný císaři pánu, musel jsem prolistovat část časopisu, ve kterém jsem tu fotku viděl, abych se ujistil, že na fotce je císař pán. Dnes si bohužel pamatuji už jen tolik, že to nebylo z roku 1901 a nebylo to z Mostu legií. Mám jen dojem, že to bylo o 6 nebo 7 roků jindy a to z jakéhosi můstku na nějaké výstavě. Ovšem to, že na fotografii je pan Procházka s doprovodem, ze samotné fotografie přímo čišelo a omylu se dalo vyhnout opravdu jen nalezením a prostudováním příslušného textu. Proto já osobně nepochybuji, že po zveřejnění této fotografie byl "starej Procházka" na světě. Jestli už dřív - nevím.
PS: Ale ta fotka nahoře to není!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.