Vesmír obsahuje prázdná místa bez hmoty

9. února 2010 v 18:24 | Aťan |  VESMÍR
Astronomové objevili ve vesmíru téměř miliardu světelných let velkou oblast zející prázdnotou. Není v ní žádná běžná hmota (tedy hvězdy, galaxie a plyn) a dokonce i temná hmota v ní chybí.

Již delší dobu je známo, že na velkých škálách vesmír tu a tam obsahuje prázdná místa. Ovšem nedávný objev astronomů z Minnesotské univerzity ukázal, že nejsou tak malá, jak se dosud myslelo. Nikdo před nimi tak rozsáhlou oblast bez hvězd a galaxií nenašel a po pravdě ani moc nečekal. "To, co jsme objevili, není normální," říká Lawrence Rudnick, vůdčí osobnost právě dokončené studie. Dosavadní pozorování ani počítačové simulace evoluce vesmíru totiž existenci tak velkých prázdných struktur nepředpokládají.

Američtí vědci pečlivě zkoumali data, která v letech 1993 až 1997 v rámci projektu NRAO VLA Sky Survey (NVSS) naměřil rádiový teleskop Very Large Array (VLA) v Novém Mexiku. Jejich rozborem odhalili v souhvězdí Eridanus obrovskou oblast, měřící v průměru miliardu světelných let, která postrádá jakoukoli nám známou hmotu.

"Věděli jsme už dříve, že toto místo na obloze je něčím zvláštní," říká Rudnick o nápadné chladné skvrně vystupující z mapy reliktního mikrovlnného záření, kterou pořídil satelit WMAP (Wilkinson Microwave Anisotopy Probe), vypuštěný v roce 2001. Oblast mezi odborníky přezdívaná "Chladná skvrna WMAP" má zjevně nižší teplotu než okolní pozadí. (celý článek: technet.cz)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.