Viadukt Millau: Kouzlo nejvyššího mostu světa

11. března 2010 v 19:05 | Aťan |  Soukromá ENCYKLOPEDIE
Svojí výškou předčí slavnou Eiffelovu věž a jen 38 metrů mu chybí k pokoření Empire State Building, nepočítáme-li výšku televizní věže. Cestu Francií v mnohém zjednodušuje a z Paříže na jižní pobřeží zkracuje vzdálenost o více než 100 kilometrů. Nejvyššší dálniční most "Le Viaduc de Millau" (neboli: Viadukt Millau) vás převede přes řeku Tarn v tak závratné výšce, až budete mít pocit, že letíte.


Vysoká hustota dopravy během letní sezóny u regionálního přírodního parku Grands Causses v údolí řeky Tarn dlouho trápila nejen tamější obyvatele, ale i francouzskou vládu. Ostatně ti sami při jízdě z Paříže za mořem cítili, že dlouhé kolony aut a znečištění v této jižní části země budou čím dál horší, pokud se doprava neurychlí. Jediným účelným řešením mohl být jedině most. V roce 1989 schválili jeden z projektů. Po několikaletých studiích krajiny a precizním plánování mohla být 16. října 2001 zahájena samotná stavba nejvyššího zavěšeného mostu na světě.

Soukromá společnost Eiffage group začala velkolepou stavbu nejprve betonovými pilíři.

Mostovka neboli základna pro vozovku se musela vzhledem k délce mostu 2460 metrů nejprve rozdělit na dvě části a až ve vzduchu spojit. Lana dnes nesou most na 7 pilířích ve výšce 245 metrů. Pokud se však započítá horní stožár i s tloušťkou mostovky, v nejvyšším bodě je to neuvěřitelných 343 metrů! Po pečlivém testování pod přísným dohledem byl most 14. prosince 2004 slavnostně otevřen za přítomnosti francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca. A o dva dny později už byl zahájen na tomto veledíle dopravní provoz.

Autoři tohoto precizně promyšleného gigantu mohou být na svůj výtvor patřičně hrdí. Návrh předložil francouzský projektant Michel Virlogeux a britský architekt Sir Norman Foster vytvořil celkový vzhled. Výstavba mostu stála francouzskou vládu téměř 400 miliónů Euro. Stavební společnost Eiffage group může tuto částku vybírat formou mýtného až 75 let. Pokud ovšem profit vzroste do neúměrné výšky, vláda může převzít kontrolu nad mostem už v roce 2044. Dnes stojí zkrácení cesty pro osobní automobil 5.10 EUR (145 CZK) mimo sezónu a 6.80 EUR (193 CZK) během července a srpna. Při schopnosti mostu pojmout 10000 - 25000 vozidel denně se mnoha lidem vyplatí jej nejen kvůli nevšednímu zážitku, ale i z praktického důvodu použít.

Zajímavostí Viadutu Millau je také jeho tvar. Aby řidiči měli na mostě lepší přehled, byl projektován do zatáčky. Ta dokonale dotváří dojem harmonického splynutí obou břehů a její horizontální poloměr dosahuje 20 km.


Z vysokého stavebního skvostu nemusíte mít strach. Bezpečnost mostu je zajišťována se stoprocentní precizností. Monitorovací a kontrolní stanice skenuje každou hodinu celý most a automatický detekční systém s 18 kamerami nepřetržitě vyhledává a informuje o nehodách a odchylkách od normálního provozu. A pokud trpíte závratí, pohledu dolů se můžete vyhnout. Krajina v dálce nabízí úžasný výhled na vrcholky Francouzského středohoří a město Millau, po kterém je most pojmenován. Také město Roquefort - centrum vyhlášeného francouzského sýru s modrou plísní - je nedaleko. A když údolí pod mostem zahalí mlha, monument Francie vám poskytne třešničku na dortě - několikaminutový "let nad oblaky". (Zdroj: Dream Life)


 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.